秋学期からの図書館について Fall Semester , the Library Opening

秋学期からの図書館利用は以下の通りです。コロナ拡大予防対策を取りながら、制限付き開館となります。ご理解とご協力をよろしくお願い致します。

【開館時間曜日】 月~金 9:30~17:30, 8/31(月)~
【利用可能サービス】:貸出・返却(※返却資料は感染防止のため、次に利用できるまで時間必要)。書架閲覧、1階閲覧席利用、文献複写、
郵送貸出(無料)は継続します。新たに文献複写の郵送(有料)を行います。

【対象者】 TCU在学生、教職員 *卒業生・学外者のご利用は当面お断りします。

【入館に際しての注意事項】
・マスクを着用、手指の消毒(手洗いなど)、入館票の記名にご協力ください。
・発熱・咳などの症状がある場合は来館を控えてください。
・学生証(図書館利用カード)を持参ください。
・滞在はなるべく短時間とし、他の利用者と適切な距離を取ってください。

【図書館での感染拡大防止策】
・職員のマスク・手袋等着用の実施
・カウンターに飛沫防止シートを設置
・館内の定期的な換気
・手指消毒液の設置
・間隔をあけるための床へのマーキング

【返却日の更新について】
・返却期限日 11月6日(金)一律
現在貸出中の図書の返却予定日は9月4日ですが、返却日を一律11月6日(金)まで延長します。図書館OPACにログインして利用状況照会画面より貸出延長ください。操作が出来ない場合は図書館側で更新いたします。
※2020年3月8日より前の返却期限で延滞中の資料については返却期限延長の対象外となります。
※今後の状況によっては、再度延長する可能性があります

【返却について】
秋学期に来館できる学生は、図書館へ直接返却ください。来館できない方は、当面の間、郵送・宅急便での返却も可能です。

【返却方法】
 郵送・宅配便にて返却してください。着払いで返却可能です。
・送り状に「返却図書資料在中」と明記してください。
・輸送中に図書が傷まないよう、緩衝材を用いるなど適切な方法で梱包ください。
・追跡可能な方法で送付ください。
 <宛先>
  〒2070-1347 千葉県印西市内野3-301-5-4 東京基督教大学図書館
        Tel.0476-46-1131
*図書館閉館の場合、返却本は図書館玄関の新聞受けを返却ブックポストとして利用ください。返却した方は、後日OPACオンラインにログインし、貸出状況を確認してください。

【文献複写サービスについて】
<対象:学部生・大学院生、教員>
学内外機関所蔵の図書・資料の文献複写(コピー)取り寄せを受け付けます。
図書館OPACよりお申込みください。料金は後日、各学生口座より引き落としを行います。図書館の蔵書を中心にお申し込みください。図書館未所蔵の複写物は、他大学より取り寄せますので時間がかかります。他大学からの貸借図書の利用者への送付は行っておりません
当館所蔵資料:1枚20円+送料、著作権の範囲内頁、経費(送料含)申込者負担
申込方法:
https://tcu.opac.jp/opac/Request_support/login
よりIDとPWを入力してログインください(初期設定はTCUポータルの過去のお知らせをチェックください)。

今後の変更等につきましては、図書館HPなどでお知らせいたしますのでご確認ください。
————————————————————————————
Announcement of the Fall Semester , the Library Opening
                                  August 25, 2020.

Library use from the fall semester will be as follows.
The library will be open with limited hours while taking measures to prevent corona expansion. Thank you for your understanding and cooperation.

The library will be open Monday through Friday from 9:30am to 5:30pm. From 8/31

[Available Services]: Check out/return materials (To prevent infection, it takes time to return materials until they are available for use next time. Browsing, reading room on the first floor, photocopying,

The lending service will continue. Newly, Photocopies will be sent by mail (for a fee).

This service is intended for current students, faculty and staff of TCU *Graduates and non-graduates are not permitted to use the library for the time being.

[Notes on entering the library]
・Please wear a mask, disinfect your hands (e.g. wash your hands), and fill out the admission form.
・Please refrain from coming to the library if you have symptoms such as fever and cough.
・Please bring your student ID card (library card).
・Please keep your stay as short as possible and keep an appropriate distance from other users.
・Please keep an appropriate distance between you and other users for as short a time as possible.

[Measures to prevent the spread of infection in libraries]
・Staff members are required to wear masks and gloves.
・Installed anti-splash sheets on the counter
・Periodic ventilation in the building
・Installation of hand sanitizer
・Marking the floor to make space between them

[Update your return date]
・Date of return: Friday, November 6
The due date is September 4, but the due date will be extended until Friday, November 6. Please log in to the library OPAC and check out books from the status page. The library will update the loan status if the user is unable to operate.

Overdue materials whose due date is before March 8, 2020 will not be eligible for the extension.
The due date may be extended again in case of future circumstances.

[ the return of the equipment]
For students who are able to come to the library in the fall semester, please return the books directly to the library. If you are unable to come to the library, you may return the books by mail or courier service for the time being.

How to return books
・Please return them by mail or courier service. Returned books can be paid for on delivery.
・Please write “Returned Books and Materials Enclosed” on the invoice.
・Please pack the books in an appropriate way, such as using cushioning material to prevent them from being damaged during transportation.
・Please use a traceable method to send the books.
[To]   Tokyo Christian University Library,
3-301-5-4 Uchino, Inzai-shi, Chiba 2070-1347,  Tel.0476-46-1131

*If the library is closed, please use the newspaper box at the entrance of the library as a return bookbox. Please log in to OPAC Online at a later date to check your borrowing status.

[About the photocopying service]
<For: Undergraduate and graduate students and faculty>
You can request photocopies of books and materials held by TCU and other institutions.
Please apply from the Library OPAC. Fees will be debited from each student’s account at a later date. Please request mainly from the library’s collection. Photocopies that are not held by the library may take longer to be ordered from other universities. We do not send books on loan from other universities to users.

Materials in the library’s collection: 20 yen per sheet plus shipping and handling, pages within copyright limits, expenses (including shipping and handling) to be borne by the applicant.

How to apply:.
https://tcu.opac.jp/opac/Request_support/login

Please log in with your ID and PW from the following link (please check the TCU Portal for past notices).

Any changes will be announced on the library website.